Tuesday, December 25, 2012

Short sem second part :)

Assalamualaikum and a very good morning !

This is my second and for short sem . Heheh . Nampak sangat kerajinan Wan Shahidatul Azwa kannnn ? Okay . Nak start dari mana ek ? 
Bismillahirrahmanirrahim . Pertama sekali , akhirnya terisi jugak laa short sem aku lepas dari post pertama aritue . Tiba tiba terasa tersangat laa bizi tym short sem nie . Mana taknya ,memang tak melekat kat bilik hujung minggu .Kerja berfoya foya je .

Start ngan minggu lepas , ma abah ngan Kaklong datang KL stay umah ayah ngah . Tujuan asal adalah nak gi shopping kat Nilai untuk psiapan kawin Kaklong . So mesti laa aku ngan kakngah yang kaki sebok nie kena join jugak kan pegi sana .Hehe takde laaaa ,abah yang suruh kami pegi jugaaak . Awalnya , ma nak pegi hari Selasa sebab ma ada meeting hari ahad nanti . Tapi abah cakap alang alang dah pegi jauh nie ,kena laa jumpa anak anak . Nampak takkk abah sayang anak bongsu dy nieeee ? Hehehe . Last2 ari Jumaat sampai sini pegi rumah sewa Kakngah . Ma ngan abah risau laa tue anak dara dy nie duduk rumah jenis camna laa agaknya .Selesa ke tak ? Ckup keperluan ke tak ? Okay ,ma ngan abah suka ingat kami nie budak budak lagi which is I love it sooooo much :) Aku pulak kena pegi sendiri tempat Kak ngah sebab ma takut sesat tym nak gi amek aku kat UIA walhal tempat kami takde laa jauh sangat . Lepas tue Ma ngan Abah nak tengok tempat keja kak ngah pulak iaitu Stemlife .

Bersama Tuan Afiq .Melawat dy kejap

Posing depan buaian sebelum membeli

Me and mama <3 td="td">

Me and kaklong 


1..2....3... smile to the camera :D


Lepas pegi situ , kami pegi KLCC pulak .hehe .lepas snap beberapa kping gambar ,kami berempat tanpa Kakngah bgerak ke Jalan TAR . nak tengok ada tak pakaian pengantin yg cantik . Sebabkan kami pegi ari Jumaat , bayangkan betapa ramainya manusia hamba Allah yang Muslim nie . Aku taktau pulak yang semua solat kat Masjid India sampai atas pasar pon dy owang solat .depan kedai semua penuh . Ma yang khusyuk sangat tengok baju pengantin dengan selamba nya lalu depan owang yang tengah dengar khutbah dalam bahasa Hinduuuu ! Aku yang malu jadinya . Dalam satu kedai nie , punya laa aku penat tunggu Kak long mengetest beberapa helai pakaian pengantin ,sampai tahap aku terus duduk bersila tengah tengah jalan tue .Hahaha . Bangga gilaa .Penat kot weyyy tengok owang nak kawen nie . Adooiiii , nie yang malas nak kawen ne .Hahaha . okay , gurauuu je :p


Keesokan harinya kami pegi Nilai pulak nak beli barang psiapan pkahwinan .Yang lawaknya ,agak terpesong laa tujuan kami . Sebabnya ma ngan abah masuk kedai perabot jati .Ya Allah ,last2 ma ngan abah beli set perabot pulak kat sini . Bahaya jugak Ma ngan Abah nie kadang kadang . Hahaha . Lepas tue beli macam macam lagi laa barang . Lagi sekali ,penat aku berjalan wey .Kaki aku macam terseliuh sikit sebab semalam .Aku ngan Ma macam dah terbalik . Ma pulak dok aktif jalan ke sana sini .Eksaited kot anak dy nak kawin :D





Add caption
p/s : sori .gamba malas rotate :p


 Hari Ahad pulak , aku join program Rehlah Muslim Rabbani dekat Masjid Asyakirin kat KLCC .Cantik wooo . Dengar nama program ,cam gempak gilaa kan .Haha . tapi memang best pon .program nie sehari je . Ada ice breaking cam biasa , talk yang tak berapa nak clear sangat ,dan aktivi yang boley tahan best nya . After all ,the main idea is amal jamaie . Apa rukun Amal Jamaie , konsep nya dan benda benda gitu lahh .konsep kerjasama dan sebagainya lah .

saya menjadi model askar . berjihad di jalan Allah .hehe





Gambar peserta 



Definisi amal jamaie - gerak kerja yang melibatkan sekelompok manusia yang dilakukan secara berjemaah 

Amal Islami terbahagi kepada :-
Amal fardhi 
Amal jamaie 
Amal ijtimaie

Empat rukun amal jamaie :-
Musyawarah          - kena ada perbincangan dalam kumpulan
Manhaj                  - Cara ( sistem ) berdasarkan Alquran dan sunnah
Maqasid                - Tujuan 
Munazzamah          - Tersusun 

Gitu laa secara pendeknya apa yang aku paham . Apa apa pun ,kita kena amalkan empat rukun tue .
Okay , dah cukup panjang kot entry kali nie .Kang bosan pulak membacanya . Sebenarnya tangan aku yang dah penat .Hihi . Till then ,assalamualaikum


 

No comments:

Post a Comment